Spislogik ??r inte samma som vanlig logik

Picsay-1285516249

Det h??r ??r en bild av min spis. Jag har haft den i snart tio ??r och har v??l anv??nt den ungef??r lika m??nga g??nger. Och n??stan varenda g??ng har jag slagit p?? fel platta! P?? den h??r spisen styr det v??nstra reglaget den nedre plattan och det h??gra reglaget den ??vre. Men det ??r ju helt avigt! I V??stv??rlden l??ser vi v??r omgivning fr??n v??nster till h??ger och uppifr??n ned. S?? det v??nstra (= det f??rsta) reglaget borde f??ljaktligen anv??ndas f??r att kontrollera den ??vre (= den f??rsta) plattan. Men nej…

V??n av ordning kanske nu vill p??peka att det ju finns symboler p?? sidan av knapparna, en svart och en vit boll. Men de ??r ocks?? alldeles bakv??nda. I min v??rld betyder ljust ”p??”, medan m??rkt ??r ”av” (som en lampa – ??r det m??rkt ??r lampan inte t??nd, ??r det ljust s?? ??r den t??nd).

Ikea brukar inte g??ra orationella grejer, s?? jag kanske ??r den enda som l??ser Ikeaspisen fel? Eller ??r det h??r n??n h??gerh??nt grej?

Kommentera

